Eski Ustalardan Pastişler

Young Girl Sleeping (after Watteau)
1947
Oil on canvas, 40 x 50 cm
Fondazione Giorgio e Isa de Chirico Collection, Rome (Inv. 16)

Pera Müzesi, metafizik sanatının kurucusu, 20. yüzyılın en sıra dışı sanatçılarından birini, Giorgio de Chirico’yu ilk kez Türk sanatseverlerle buluşturuyor. Roma, Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı işbirliğiyle düzenlenen sergi, sanatçının yaklaşık 70 resim, 2 litografi serisi ve 10 heykeliyle kapsamlı bir içerik sunuyor.

Sergide yer alan “Eski Ustalardan Pastişler” bölümü De Chirico’nun 1945 ile 1960 arasında büyük ustalardan esinlenerek resmettiği eserlerini ele alıyor.

Pastoral (Rubens’ten)  1960 Tuval üzerine yağlıboya, 39 x 49,5 cm. Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma (Env. 153)

Pastoral (Rubens’ten)
1960
Tuval üzerine yağlıboya, 39 x 49,5 cm.
Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma (Env. 153)

De Chirico, bu dönemde Avrupalı büyük ustaların farklı bir grubuna hayranlık duymaya başlar: Tiziano, Fragonard ve Ingres’den Delacroix ve Rubens’e uzanan bu ressamlar arasında, Rubens’i nihai Büyük Usta olarak görür.

Phaeton’un Düşüşü (Rubens’ten) 1954  Tuval üzerine yağlıboya, 50 x 40 cm. Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma (Env. 17)

Phaeton’un Düşüşü (Rubens’ten)
1954
Tuval üzerine yağlıboya, 50 x 40 cm.
Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma (Env. 17)

Sanatçı, ustaların yapıtlarının birebir kopyalarını yapmak yerine, belirli resimlerin ayrıntılarını yeniden işlemeyi ya da bunların üzerinde çalışmayı tercih ediyordu: Örneğin, bu sergide yer alan 1947 tarihli Uyuyan Genç Kız (Watteau’dan) resminde, Watteau’nun Jupiter ve Antiope’sinden yalnızca küçük bir ayrıntıyı çizmeyi yeğlemiş; böylece kendi versiyonunu, uyuyan bir Ariadne figürüne dönüştürmeyi seçmiştir.

Uyuyan Kız (Watteau’dan) 1947  Tuval üzerine yağlıboya, 40 x 50 cm. Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma (Env. 16)

Uyuyan Kız (Watteau’dan)
1947
Tuval üzerine yağlıboya, 40 x 50 cm.
Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma (Env. 16)

Sanatçı, farklı bir yaklaşıma örnek olarak, sergide yer alan 1945 tarihli Yıkananlar (Peyzajda Kırmızı Kumaşla) resminde, Ingres’in Büyük Odalık (1814) resmindeki merkezi figürün kolayca tanınan pozunu seçmiş, ama odalığın konumunu tersine çevirerek onu açık hava manzarası ortamına yerleştirmiştir.

Zırhlı Otoportre’deyse (1948), Velázquez’in Zırhlı IV. Felipe (yak. 1626) resmini yeniden işler. İspanyol kralının başı yerine kendi başını geçirme kararı, Nietzsche’nin ebedi dönüş kavramının ve zamanın döngüsel niteliğinin görsel bir kanıtı işlevini görür.

Zırhlı Otoportre 1948 Tuval üzerine suluboya ve yağlıboya, 50 x 40 cm. Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma (Env. 65)

Zırhlı Otoportre
1948
Tuval üzerine suluboya ve yağlıboya, 50 x 40 cm.
Giorgio ve Isa de Chirico Vakfı Koleksiyonu, Roma (Env. 65)

Sanatçının en erken tarihli eserlerinden, son yapıtlarına kadar çeşitli dönemlerinden örnekler Pera Müzesi’nde! “Giorgio de Chirico: Dünyanın Gizemi” sergisi 8 Mayıs’a kadar ziyaret edilebilir.

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir