Bruce Nauman
Bana Bak!

Deatylar_060

Deatylar_060

“Bana Bak!” sergimizle ilgili paylaşımlarımıza devam ediyoruz. Yazımız serginin “Kimliğe İlişkin Uzlaşımlar” başlıklı bölümünde yer alan sanatçı Bruce Nauman hakkında! 

Bruce Nauman’ın bu videoları doğrudan doğruya izleyiciyi muhatap alıyor. Ekranda beliren oyuncuların farklı şekillerde söyledikleri cümleler cevaplanması imkânsız varoluşsal sorulara dönüştükçe dinleyici kendini sorguda hissetmeye başlar. Farklı ekranlarda beliren biri beyaz bir kadın diğeri siyah bir erkek iki oyuncu aynı 100 cümleyi 5 farklı şöyleyişle tekrar ederler; cümleler, aynı fiilin farklı şahıslara göre çekilmiş halidir: “İyi bir oğlanım. İyi bir oğlansın. İyi oğlanlarız. Bu iyi bir şey. İyi bir kızım. İyi bir kızsın. İyi kızlarız, vs.” Atıfta bulunulan eylemler tüm insanlığa ortaktır: iyi ya da kötü olmak, hayatta olmak, sevişmek, sevmek, sıkılmak, nefret etmek, içmek, yemek, sıçmak, işemek, uyumak, ödemek ve ölmek. İlk söyleyişlerinde duygusuz, nötr bir ton benimseyen oyuncular yavaş yavaş soğukkanlılıklarını kaybederler ve duygusuzluk yerini öfke, endişe ve bıkkınlığa bırakır. Saldırgan bir hava esmeye başlar ve her iki oyuncu da izleyiciye ardı arkası gelmeyen suçlamalar yönlendirir. Değerlerden çok iyi ya da kötü olmak gibi toplumsal uzlaşımlardan söz ederler; mizansen günümüz toplumunda yürürlükte olan cinsel ve ırksal ayrımları yansıtır. Son cümle tüm bu ayrımların ötesindedir: “Ölmek istemiyorum. Ölmek istemiyorsun. Ölmek istemiyoruz. Ölüm korkusu.”

İyi Oğlan Kötü Oğlan
1985
İki kanallı video yerleştirme
17’ 7” ve 15’ 20”
© Bruce Nauman

lam-kahn

Sanatçının Biografisi

(d. 1941, Fort Wayne, Indiana) Kuzey New Mexico’da yaşıyor ve çalışıyor. Mecralar arasında sınır tanımayan sanatçının yapıtları arasında 1960’lardan bugüne ürettiği heykeller, filmler, hologramlar, etkileşimli ortamlar, neon duvar rölyefleri, fotoğraflar, baskılar, video çalışmaları ve performanslar yer alır. Nauman, kavramsal çalışmalarında estetikten ziyade anlama vurgu yapar. Varoluş ve yabancılaşma ile ilgili meseleleri gündeme getirmek için ironi ve kelime oyunlarına başvurduğu eserleriyle izleyenleri şaşkınlığa sürükler ve böylece katılımı teşvik eder. Kariyeri boyunca layık görüldüğü onur ödüllerinden bazıları şunlardır: San Francisco Sanat Enstitüsü Güzel Sanatlar fahri doktora unvanı, Max Beckmann Ödülü, Wolf Sanat Ödülü (heykel dalında), Wexner Ödülü, Leone d’Oro, California Sanat Enstitüsü fahri doktora unvanı ve Görsel Sanatlar dalında Praemium Imperiale Ödülü (Japonya). Walker Sanat Merkezi (Walker Art Center, Minneapolis) tarafından düzenlenen Nauman retrospektifi, 1993 ile 1995 yılları arasında Amerika ve Avrupa’daki birçok sanat mekânına seyahat etmiştir. Kunstmuseum Wolfburg tarafından düzenlenen bir başka Nauman retrospektifi ise Centre Georges Pompidou (Paris), Hayward Gallery (Londra) ve Nykytaiteen Museo’ya (Helsinki) seyahat etmiştir. Nauman, DIA Sanat Merkezi (DIA Center for the Arts), Deutsche Guggenheim (Berlin), Tate Modern, Scottsdale Çağdaş Sanat Müzesi (Scottsdale Museum of Contemporary Art), Tate Liverpool, Milwaukee Sanat Müzesi (Milwaukee Art Museum) ve Berkeley Sanat Müzesi’nde (Berkeley Art Museum) sergiler açmıştır. Eserleri, Pasifik Film Arşivi (Pacific Film Archive) ve Venedik Bienali’nde izleyiciyle buluşmuştur. 2018’de Basel Schaulager Müzesi’nde açılacak olan Nauman retrospektifi Ekim ayında MoMA/PS1’e seyahat edecektir.

Bana Bak! “la Caixa” Çağdaş Sanat Koleksiyonu’ndan Portreler ve Diğer Kurmacalar sergimizi 4 Mart’a kadar ziyaret edebilirsiniz! Sergi boyunca sergideki sanatçıları ve bölümleri ele almaya devam edeceğiz. 

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir