IRWIN

1980’lerde NSK grupları (Neue Slowenische Kunst, [Yeni Sloven Sanatı]), kullandıkları sanatsal uygulamalar için farklı terimler kullanıyordu: Müzik grubu Laibach “Retroavangard” derken, görsel sanatlar grubu IRWIN “Retro-prensip” ve Scipion Nasice Sisters Tiyatrosu “Retrogard” terimlerini tercih ediyordu. 1990’larda Peter Weibel, Graz’daki Steierische Herbst’in bir sergi kataloğunda bir söylemsel matris başlattı ve burada Mladen Stilinović’in üretimlerini (Zagreb), 1980’lerin Kazimir Maleviç’ini (Belgrad) ve IRWIN’i (Lübliyana) ortak bir başlık altında bir araya getirdi: Retroavangard. Bu üç ismi Hegelci bir üçgen içindeymiş gibi konumlandırarak aralarında diyalektik bir ilişki oluşturuldu—buna göre Mladen Stilinović tez, Maleviç ve kopyalama projeleri ile zamanında NSK Devleti çerçevesinde sunulan NSK ELÇİLİKLERİ projesi ve IRWIN antitez oldu. Bu üç sanatçı, grup veya sanat projesi de sosyalist ve post-sosyalist ideolojinin özelliklerini sergileyen belli görselleştirme stratejileri kullanıyordu. “Retroavangard” doğunun yeni “izm”idir.

Marina Gržinić

6 Haziran 1992’de, öğleden sonra saat iki ve üç arasında, IRWIN grubu ve Michael Benson Kızıl Meydan’daki Siyah Kare başlıklı bir sanatsal eylem gerçekleştirdiler. N. Abalakova (Tot-Art), D. Ariupin, M. Breznik, S. Bugayev (Afrika), Charles, E. Čufer, B. Edelman, F. Fleck, J. Harten, J. Kollerova, V. Kesić, I. Koulik, E. ve V. Kurlandzev, G. Kurierova, I. Smirnova, K. Tschouvaschew, K. Turchina ve D. Živadinov bu eylemde sanatçılarla işbirliği yaptılar. Otuz dakika süren eylem, 30 x 30 metrelik siyah kumaştan yapılmış bir karenin Kızıl Meydan’ın ortasında açılmasından oluşuyordu.

Balkanlardan Gelen Soğuk Hava” sergisini 7 Mayıs’a kadar Pera Müzesi’nde ziyaret edebilirsiniz.

Yorum Yaz

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir